Ray-Banin tarina

Kategoriat: Muoti ja Optikko.

Kaikki alkoi siitä, kun aurinko hävittäjälentäjää häikäisi…

Piilolaseistaankin tunnettu Bausch & Lomb valmisti ensimmäiset Ray Ban aurinkolasit USAn ilmavoimien käyttöön.  Nopeasti lempinimen ”Aviator Glasses” saanut Ray Banin pilottimalli sai suurta julkisuutta, kun kenraali Douglas MacArthur kuvattiin Ray Baneissaan Philippiinien maihinnousun yhteydessä.

Pragmaattisesta sotilaskäytöstä lähtenyt Ray Ban nousi nopeasti  Amerikan muoti- ja populaarikulttuurin suosikiksi. Vuonna 1952 merkki rikkoi metallikehystensä perinteen ja julkaisi ensimmäisen muovikehysmallinsa, Ray Ban Wayfaerin. Uuden mallin voidaan sanoa aloittaneen uuden aikakauden kehysmuotoilun alalla. Wayfarerit rikkoivat suosiossaan kaikki rajat, niitä pitivät niin tähdet kuin hipsterit. Alnperin miehille suunniteltu malli levisi laajalti naisten suosioon ja Andrey Hepburn käytännössä asui Wayfarereissaan elokuvan Aamiainen Tiffanyllä ajan

Läpi -50 ja 60-luvun Ray Ban Wayfarereissa nähtiin niin Bob Dylan, Andy Warhol, James Dean, Marilyn, Roy Orbison, John Lennon kuin lukematon määrä keskivertoamerikkalaisia, jotka halusivat näyttää yhtä viileiltä kuin suosikkinsa.

Kuitenkin 70-luku ja disco-kulttuuri lähes tyrmäsivät Ray Banin suosion. Uudet, rohkeat muotoilijat loivat Diorin ja Yves St. Laurentin kaltaisia menestystarinoita optiselle alalle. Mutta, Ray Banin uusi tuleminen oli jo kulman takana…

1980 Ray Banit saivat jakamattoman huomion elokuvassa The Blues Brothers. Toinen pääosan esittäjistä, John Belushi itse asiassa riisui elokuvassa Raybaninsa vain kerran ja silloinkin vain, koska Carrie Fisher  uhkasi ampua häntä singolla.  Elokuva ei kuitenkaan tuonut tullessaan myyntimenestystä. Vuoden 1980 myynti oli USAn mittakaavassa mitätön 18 000 paria.

Kaikki kuitenkin muuttui 1982, kun Ray-Ban toden teolla satsasi elokuva- ja TV-näkyvyyteen. Vuosien 1982 ja 1987 välillä Ray-Banit oli tuotesijoiteltu yli 60 elokuvaan ja TV-show’hun.  Siltikin merkin pelasti lähes yksinään yksi mies. Tom Cruise.

Elokuvassa Risky Business – Riskibisnes – Tom Cruisen pitämät klassiset Wayfarerit saivat tähden antamasta näkyvyydestä sellaisen myyntibuustin, että mallia loppui ajoittain varastosta. Vuonna 1983 myytiin 360 000 Ray-Bania ja 80-luvun hittiohjelmien kuten Miami Vice ja elokuvien Top Gun ja The Breakfast Club vauhdittamina myynti ylsi jo 1,5 miljoonaan pariin Ray-Baneja.

1980-luvulla Ray-Banit and Ray-Ban Wayfarer’it  nähtiin niin Madonnalla kuin  Michael Jacksonilla,  muita Ray-Ban tähtiä olivat Elvis Costello, Morrissey, The Ramones, Blondie’s Debbie Harry, U2 ja Jack Nicholson. Aurinkolasien kuningas oli jälleen palannut.

Tuhtayhdeksänkymmentäluku toi peliin uusia kilpailijoita, kuten Oakley, jonka grungahtava muotoilu ja taitava positiointi söivät Ray-Banin markkinoita. Ray-Ban vastasi julkaisemalla uusia kehysmalleja, mutta menestys jäi latteaksi.

Vanhassa oli jälleen vara parempi ja kun Wayfare  julkaistiin uudelleen 2007  tähän päivään sopivissa väriyhdistelmissä ja kuoseissa, vaikutti  jälleen sitä, että Ray-Banit olivat jokaisen tähden kasvoilla.  Kymmenen vuoden korpivaelluksen jälkeen voitiin taas todeta; vaikka tyylit tulevat ja menevät, Ray-Ban ei koskaan ole pois muodista kovin kauaa…

WAYFARER URBAN CAMOUFLAGE